Att genomföra s k svåra samtal är en del av varje chef och HR-medarbetares arbete. Det är så klart inget man gör i hast utan kräver att man är väl föreredd och har tänkt igenom situationen. Jag har åtskilliga gånger, som operativ HR-chef eller hos kunder, hjälpt chefer i förberedelser för deras utmaningar. En sak som har slagit mig är att många människor förstår definitionen SVÅRA samtal utifrån att det är SVÅRT för chefen att utföra. Jag har gjort lite snabb research och konstaterat att även flera författare av böcker och artiklar i ledarskapsmagasin utgår just från en sån definition. Men hallå, vi måste väl vända på perspektivet! Det som definierar om ett samtal är svårt eller inte, är om vi kan förvänta oss att den som är mottagare av ett jobbigt budskap eller mycket dåliga nyheter, ser det som ett svårt samtal.
Det är såklart inte enkelt för den som tar initiativ och håller ett svårt samtal. Utöver förberedelser krävs rejäla portioner av närvaro och ofta mod. Det är också mycket bra att ha tränat. Om vi förberett oss väl, tänkt igenom vad som ska sägas, laddat och kanske också tränat för uppgiften, då har vi stor chans att uppnå något mycket viktigt: Att samtalet blir lite mindre svårt för mottagaren. Håller du med? /Magnus .
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorArchives
Oktober 2019
Kategorier
Alla
|
EC SÖDERTULL I MALMÖ |
|