Vem är vi som företag? Vem vill vi vara för de som vi vill anställa imorgon? Svaren på dessa två frågor borde rimligen vara samma. Kanske inte i alla organisationer idag. Men eftersom samhället blir mer och mer transparent blir det uppenbart att vi är de vi är och inte de vi säger oss vara. Jag har tittat på två fenomen inom rekrytering som understryker detta. 1. Chatbots inom kandidaturval Du har kanske följt roboten Veras intåg på rekryteringsmarknaden. Liksom Watsons och Matildas. Spännande tycker många. Förfärligt tycker säkert en och annan. Jag kan konstatera att det händer, och det händer nu. Jag testade nyligen att bli intervjuad av Vera. Det var inte konstigare än att prata med Siri. Samtalet blev ändå lite märkligt. Mest på grund av att denna demo-version var gjord för rekrytering för kundtjänst-jobb. Detta är i sin linda och utvecklas mycket fort. Jag är helt övertygad om att enkelheten och effektiviteten att snabbt nå ut till passivt arbetssökande för att väcka intresse och göra ett första urval är svårslagen. Kanske ännu viktigare är att transparens och opartiskhet kan lyftas. I första hand i form av opartiskt urval, men också genom viktig kandidat feed-back. Jag lyssnade på en intervju med Alexey Kostarev, en av grundarna på Stafory som utvecklat Vera. Han berättade att en av Veras uppgifter är att ringa tillbaka till kandidater som tackat nej under urvalsprocessen för att fråga varför. De har då kunnat se att många kandidater ger mer uppriktig och tydlig feed-back om jobbet och det rekryterande företaget än vad som sker när de jämfört med motsvarande samtal från "vanliga" researchers. Intressant! Foto: Pressbild från Stafory 2. Konsumentperspektivet i rekrytering Hela vårt samhälle går naturligt i riktning mot att all information är tillgänglig för alla. Rekryteringsföretagens konkurrenskraft fanns förr i kandidatdatabasen. Så är det inte längre. Arbetskraftsbrist inom flera områden leder till att man måste vara på tå för att locka kandidater. En ganska ny rekryteringssajt är www.glassdoor.com. Förutom jobbannonser finns också företagsrecensioner gjorda av nuvarande medarbetare, intervjurecensioner gjorda av kandidater och lönestatistik. Helt enkelt medarbetar- och kandidatupplevelsens TripAdvisor och Pricerunner. Glassdoor säger sig vara på väg att lansera en svensk sajt. I nuläget finns redan flera svenska företag på den internationella. Främst de som verkar i flera länder. /Magnus
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorArchives
Oktober 2019
Kategorier
Alla
|
EC SÖDERTULL I MALMÖ |
|